Buralarda aramak istiyorum

22 Ocak 2011 Cumartesi

Pardus 2011 ve Gnome

Geçtiğimiz gün "2011" kararlı sürümü çıkan Ulusal dağıtımımız PARDUS, KDE masaüstü ortamı ile geldi şimdiye kadar. Bu sefer de gelenek bozulmadı ve KDE ile devam ediyor. Sırf bu yüzden Pardus bilgisayarımda fazla duramamıştır. Güzel görünse de KDE, olduğundan daha iddialı görünüyor ve olması gerekenden daha kararsız bir yapıya sahip. Bundan sonra daha iyi olacağını umuyorum. KDE çökme raporu görmeyim lütfen bundan sonra :)


Ben de yeni Pardus'u indirdim, sanal makineye kurdum. İlk baktığım şey program deposu oldu. Becerikli görünüyor. Beğendim diyebilirim. Bu kadar çok paketi bir arada görmek bir hayli güzel; debian gibi bir tabanı kullanmayıp kendi paketlerini oluşturan topluluğu düşünürsek bu daha da güzel. Ubuntu her ne kadar rüzgar gibi esse de popülaritesinin yarısını belki daha fazlasını debian tabanına ve basit-kullanımı kolay-kararlı masa üstü ortamı GNOME'a borçlu. Kalan kısmı da kendi program deposu vs... Pardus'un da (her ne kadar KDE'ye ağırlık verse de) GNOME'ya biraz daha yaklaştığında çok daha başarılı olacağını düşünüyorum.


pardus-gnome-project 
Neyse, Pardus için GNOME masaüstü ortamı projesi geliştiriliyormuş. 2009 için de geliştirilmiş, bundan haberim olmamıştı. KDE yüklü gelen sisteme (kurulumda bunun dışında bir şey seçilmiyor) yeni ortam en rahat nasıl kurulur, kararlı şekilde nasıl çalışır, bunu dert edip paketler hazırlayan bir proje. Çok da iyi bir girişim, ellerine sağlık. Şu kadarını söyleyim: Pardus için 4 GB yer ayırmıştım, buraya kurdum, ilk oturumda KDE biraz kastı, sonra çökme raporu çıktı. Gitti yine bildiği yere. Bundan sonra GNOME paketlerini standart kurulum ile yükledim, oturumu burada yeniden açtım. Bana tek söylediği 82 MB boş yer olduğuydu :) Ne bir kasılma, kilitlenme, çökme... Kesinlikle kararlılığından taviz vermedi. Çok takdir ettim. En çok yer kaplayan bir kaç uygulamayı silip yer açtım. Bunu da yine "pisi" ile yaptım. Tıkla ve yükle, tıkla ve kaldır. Pek rahat :) İnternet varsa hiç sıkıntı yok. İnternet olmazsa ne olur bunu çok düşünüyorum, bağımlılıklar vs... nasıl ayarlanır açıkçası bilemiyorum. CD'yi  takıp program yüklemek hala hayal gibi geliyor bana.
Bu arada Pardus'un iso dosyası 1.10 GB. Bu kadarına gerek yoktu bence. Eskilerde olduğu gibi program deryası yapmışlar. Buna hiç gerek yoktu. Belirleyecekleri TEMEL yazılımlar bence çok daha yerinde olurdu. Bırakın da millet program deposunu kullansın, değil mi?

Her ne ise, GNOME Pardus'a nasıl kuruldu :)
Sözün özü olmadı hiç, Pardus yüzeysel inceleme yazımı da aradan çıkarmış oldum bu vesile ile.
**********************************
<< Ön Hazırlık >>
Aşağıdaki komutların tamamı terminal üzerinden giriliyor.
  • Gnome deposunu ekliyoruz
- 32Bit:
sudo pisi ar gnome http://gnome.brkclskn.org/2011/i686/pisi-index.xml.xz -y

- 64Bit:
sudo pisi ar gnome http://gnome.brkclskn.org/2011/x86_64/pisi-index.xml.xz -y

  • GDM kullanıcısını ve grubunu ekliyoruz
sudo /usr/sbin/groupadd -g 114 gdm
sudo /usr/sbin/useradd -c "GDM" -d /var/lib/gdm -s /bin/bash -u 105 -g gdm gdm

  • Sistemi güncelliyoruz
sudo pisi up -y
  

<< Kurulum ve Sonrası  >>
  • Gnome paketlerini kuruyoruz.
Sadece temel paketleri kurmak için bu komutu

sudo pisi it pardus-default-settings-gnome

Yok, tüm paketleri kurmak içinse bu komutu kullanıyoruz
sudo pisi it -c gnomeproject -y

Devamında sistemi tekrar başlatıyoruz ve ilk resim olan GDM geliyor.
Orada Gnome ve KDE'yi seçmeli olarak görebiliyorsunuz.
Akabinde de zaten masaüstü :)




Görüldüğü gibi son derece basit. Hedef belirttikten sonra gerekli dosyaları kendisi kuruyor.

Tekrar uğraşanların ellerine sağlık.

Buradan proje sayfasına gidebilirsiniz.

Hiç yorum yok: